نقد بررسی کامل هری پاتر
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

نقد بررسی کامل هری پاتر 

فرهنگ عرفان یهودی در ۳۰ ساله اخیر با حرکت دنیا به سمت معناگرایی و رواج ادبیات داستانی پست‌مدرنیسم در غرب و اروپا رشد کرد. به همین دلیل بحث‌های سینمای آخرالزمانی در غرب به وجود آمد و در این زمینه فیلم‌های زیادی ساخته شد.

شاید بتوان از مجموعه فیلم‌های هری پاتر به عنوان شاخص‌ترین اثر سینمای آخرالزمانی قبالایی نام برد. مجموعه کتب هری پاتر با تبلیغات سرسام‌آور شبکه‌های بزرگ رسانه‌ای غرب به تیراژی حدود ٤٠٠ میلیون رسید و اثر زیادی در میان نوجوانان جهان گذاشت.

در این داستان، نوجوان شجاعی را مشاهده می‌کنیم که مورد ظلم و ستم واقع شده و پدر و مادرش توسط شیطان(ولدمورت) کشته شده‌اند اما از طرف مدرسه جادوگری هاگوارتز که محل تعليم و تعلم علم جادوست، فراخوانده می‌شود.
در آنجا به قهرمان تبدیل می‌شود و با کمک رئیس مدرسه در مقابل شیطان می‌ایستد، با دقت در مبانی این فیلم به ادعای خود نزدیک می‌شویم، اکنون تکه های پازل را یک به یک بررسی می‌نماییم.

زمانی که به واسطه مؤلفه‌های بسیاری در فیلم، شباهت این داستان به داستان‌های یهودی را مشاهده می‌کنیم، متوجه قرابت متن روایی داستان با انگاره‌های عرفانی یهود می‌شویم، عرفانی که برخی مطالبش پنهان و در اختیار عده محدودی از یهودیان برگزیده است.
در عرفان یهودی نوعی برگزیدگی خاص برای اهل کابالا در نظر گرفته شده است و در نوشته‌های برخی مروجین کابالا آمده است.

چهره‌پردازی‌های هدفمند، استفاده از نشانه‌های ماسونی، وجود نمادهایی متعلق به خاندان‌های بزرگ و مشهور یهودی مانند خاندان زرسالار روچیلد در داستان، شباهت به داستان‌های تاریخی پیامبران و منجیان یهود، شباهت برخی اتفاقات داستان به معجزات پیامبران یهود، روایت کردن داستان در کشور انگلستان(مأمن يهود)،

تأكيد بر نژاد خاص و تحقیر دیگر نژادها و نگاه‌های اومانیستی، محور مؤلفه‌هایی است که قرابت فکری داستان به اندیشه‌ها و آرمان‌های یهودی – روچیلدی را نزدیک و بلکه مطمئن می‌سازد.

آنگاه با بررسی دیگر مؤلفه‌های کابالایی، مانند جادوگرایی محض، در این داستان بازگشت و حفظ سرزمین اجدادی، شرگرایی و اسلام‌ستیزی به عینه به ادعای مطرح شده دست می‌یابیم، مؤلفه‌هایی که هر کدام به تنهایی بحث خواهند شد.

اسطوره بازگشت به سرزمین اجدادی سرزمین موعود یا حفظ آن


در ادامه نقد هری پاتر بایستی بگوییم که کهن‌الگوی مادر مهربان و فداکار در این داستان نقش تعیین کننده‌ای داردژ مادر هری با همه وجود به خوبی‌ها سر سپرده و جان خویش را ایثار کرده است، روح والدین، یاری‌گر هری و عشقشان گره‌گشای فرزند در دشواری‌هاست، این اسطوره نقش پررنگی در این اثر ایفا می‌کند؛ چراکه در جای جای داستان، خصوصا قسمت آخر یادگاران مرگ بر فداکاری مادر هری تأکید می‌شود و از او به نیکی یاد می‌گردد؛ مادری که برای نجات فرزند، جان خود را فدا می‌کند، مادری که با فداکاری خود هری و در حقیقت، جهان را نجات می‌دهد.

مادر در اسطوره‌های بین‌الملل و علم نمادشناسی، نماد سرزمین است؛ سرزمینی که به مردم آن تعلق دارد و شیطان در پی تصرف آن است، اما با فداکاری مادر هری، این سرزمین برای مردمش – یعنی جادوگران خوب و در حقیقت یهودیان با ایمان می‌ماند.

اسطوره بازگشت به سرزمین موعود، حفظ آن و حفظ میراث اجدادی در این داستان خصوصا قسمت نهایی نقش ویژه‌ای می‌یابد‌‌. در آن زمان که ولدمورت به دنبال حکومت بر تمام دنیاست، او برای رسیدن به این هدف می‌خواهد که دشمن ویژه خود یعنی هری پاتر را از میان بردارد.

به همین دلیل به هاگوارتز حمله می‌کند. آنگاه هری با کمک یارانش با تمام توان از مدرسه حفاظت کرده، برای آن می جنگند و کشته می‌شوند.




:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: