نقد تحلیل سریال ونزدی
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

نقد تحلیل سریال ونزدی 

به نقل از موسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد حرف اول فیلم سبک زندگی نیست؛ بلکه فیلم به دنبال اثرگذاری بر قوه شناختی و بنیان‌های اعتقادی مخاطبان خود است. آقای حاتمی‌کیا هم می‌گفت: هنر برای هنر خودش یک ایدئولوژی است. پس سینما را تنها نباید از منظر فرمی نقد و بررسی کرد. استاد فرج‌نژاد هم دیدگاه ایدئولوژیک به فیلم‌ها و آثار سینمایی داشتند. در دراز مدت تعدد این فیلم‌ها باعث ساخته شدن لایه‌های شناختی و اعتقادی فرد می‌شود. تمام این‌ها هم سر کافر شدن به ارزش‌های ثابت است.

بعد از ساخت سینماتوگراف، جهان غرب فرصتی برای جهان‌پردازی با مبانی خود به دست آورد. شخصی که به هیچ خدایی اعتقاد ندارد تصمیم گرفت تا برای خود قهرمانی بسازد تا بتواند خلاء قدرتش را پر کند و بتواند بر قدرت آن تکیه کند. به علاوه در مواردی می‌توانست خودش را به عنوان منجی برای جامعه جهانی معرفی کند. چه قبول کنیم چه نکنیم، دین نوین جهانی تنها با رسانه میسر می‌شود. غرب هم برای این امر به دنبال جهانی‌سازی همه چیز است.

ونزدی را نمی‌توانیم خارج از دنیای هری پاتر بدانیم. همانگونه که هری پاتر یک انسان انتخاب شده بود، ونزدی هم هست. این را هم بدانیم که ونزدی در فضای فمینیسم محدود نمی‌شود. اعضای خانواده او جادوگر هستند. اما دختر با مادرش درگیر است و با پدرش رابطه خوبی دارد. چون پدرش به او کارهای مردانه یاد داده است. علت آن را می‌توانیم در سلطه مادر بر خانواده واکاوی کنیم. کودک با کمک پدر در تلاش است که بتواند سلطه مادر را بشکند.

این فیلم در حالی دنبال عادی‌سازی ورود به جهان جنیان و جادوگری است که این امر در دین اسلام به شدت با آن مخالفت شده است. تداخل این دو جهان موجب شرک و کفر انسان می‌شود چرا که ما از حقی که بهمان داده شده عبور کرده و به دنبال قدرتی در مقابل خدا برای عصیان هستیم. به همین دلیل ساحر مانند کافر است چرا که مدعی قدرتی فرای آنچه خدا از آن‌ها می‌خواهد شده‌اند.

هالیوود به دنبال القای این مسأله است که حاکم دنیا ناگزیر است به جادو و جن پناه ببرد. در روایات هم داریم که گروهی از انس به جن پناه می‌برد که با این‌ها مخالفت شده است. در صحنه‌ای ریخته شدن خون ونزدی بر روی مرده‌ای او زنده می‌شود و این عین کفر است.

در نتیجه اجنه را موجوداتی مطرود نمی‌داند و البته آنها را منبع قدرت و تسلط می‌داند. اتفاقا ورود این موجودات به دنیا را راه نجات و رسیدن به قدرت می‌داند. در نتیجه مسیر رسیدن به آنها را هم جادو است. در اینجاست که مخاطب دیگر برایش لزوم وجود امام معصوم از بین می‌رود. برای ادامه مطالعه بیشتر نقد سریال ونزدی روی لینک ذکر شده کلیک کنید.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: